Катализатор сіздің көлігіңіздің тағы бір бөлігі ғана емес — ол біз тыныс алатын ауаны қорғауда маңызды рөл атқарады. Шығару жүйесіне енгізілген катализатор зиянды шығарындыларды айтарлықтай азайтады, бұл көліктерге экологиялық ережелерді сақтауға және техникалық тексеруден сәтті өтуге көмектеседі. Бірақ катализатор дегеніміз не, ол қалай жұмыс істейді және оған қалай күтім жасау керек? Бұл мақалада біз осы сұрақтарды егжей-тегжейлі талдаймыз.
Автокөлікте катализатордың қалай жұмыс істейтінін түсіну өте маңызды — бұл экологияға әсер ететіндіктен ғана емес, сонымен қатар қозғалтқыштың жұмысына, жанармай шығыны мен автомобильдердің жолдарда жұмыс істеу заңдылығына әсер етеді. Оқығаннан кейін сіз катализатордың ақаулығын уақтылы анықтай аласыз және көлігіңізге дұрыс қызмет көрсете аласыз.
Көліктегі катализатор дегеніміз не?
Катализатор-бұл қозғалтқыштағы отын жанған кезде пайда болатын зиянды газдарды азайтуға арналған автомобильдің шығатын жүйесіндегі элемент. Қозғалтқыштың ішінде жанармай жанған сайын зиянды заттар пайда болады: көміртегі оксиді (CO), көмірсутектер (HC) және азот оксидтері (NOx). Катализатор болмаса, бұл улы газдардың барлығы атмосфераға тікелей түсіп, түтіннің, қышқыл жаңбырдың және денсаулықтың ауыр проблемаларының пайда болуына ықпал етеді.
Катализаторсыз бір көлік ауаны жұмыс істейтін жүйесі бар жүздеген көліктерге қарағанда көбірек ластауы мүмкін.
Катализатор қалай жұмыс істейді?
Каталитикалық түрлендіргіш жоғары температурада болатын химиялық реакциялар арқылы жұмыс істейді. Пайдаланылған газдар катализатордың ішіне еніп, асыл металдармен — платина, палладий және родиймен қапталған ұялы құрылым арқылы өтеді. Бұл металдар зиянды заттармен химиялық реакцияға түсіп, оларды қауіпсіз қосылыстарға айналдырады. Көміртегі оксиді көмірқышқыл газына, көмірсутектер су буы мен көмірқышқыл газына айналады, ал азот оксидтері азот пен оттегіге ыдырайды.
Катализатордың ішіне керамикалық немесе металл ұяшық орнатылған, ол жанасу аймағын арттырады және катализатордың жұмыс істеу тиімділігін арттырады.
Ұялы құрылымда бір шаршы дюймге 30 000 микроарналар болуы мүмкін-бұл нан қорабының ішіндегі футбол алаңы сияқты.
Автомобиль катализаторы неден тұрады?

Көліктегі катализатор әдетте үш негізгі бөлікті қамтиды:
● Катализаторды зақымданудан және коррозиядан қорғайтын тот баспайтын болаттан жасалған берік сыртқы корпус
● Керамикадан немесе металдан жасалған, газдардың жанасу аймағын қамтамасыз ететін ішкі субстрат (ұяшық).
● Субстраттың беті платина, палладий және родиймен жабылған — катализатор рөлін атқаратын металдар.
Керамикалық субстрат қол жетімді, бірақ қызып кеткен кезде жарылып кетуі мүмкін. Металл-қымбаттырақ, бірақ берік және ұзаққа созылады. Материалға қарамастан, катализатор мәлімделген қызмет ету мерзімі ішінде тұрақты жұмыс істейді.
Катализаторлардың түрлері
Көліктердің әртүрлі түрлері катализаторлардың әртүрлі түрлерін қажет етеді. Дизельді қозғалтқыштар көбінесе көмірсутектер мен көміртегі оксидін бейтараптандыратын тотықтырғыш катализаторларды пайдаланады. Бензинмен жүретін автомобильдер тотығуды да, зиянды қосылыстарды қалпына келтіруді де орындайтын үш компонентті түрлендіргіштермен жабдықталған. Қазіргі заманғы автомобильдерде азот оксидтерінің деңгейін төмендету үшін мочевина (карбамид) негізіндегі сұйықтықты (мысалы, AdBlue) қолданатын SCR (селективті каталитикалық тотықсыздану) жүйесі болуы мүмкін.
1970 жылдары енгізілгеннен бері катализаторлар автомобильдерден зиянды шығарындыларды 90% — дан астамға азайтуға мүмкіндік берді.
Машинада катализатор қай жерде орналасқан?
Әдетте, автомобиль катализаторы шығатын коллектор мен дыбыс өшіргіштің арасына орналастырылады немесе тікелей коллекторға салынған. Бұл орналасу қозғалтқышты іске қосқаннан кейін бірден тез қызуға және жұмыс режиміне өтуге мүмкіндік береді, бұл шығарындылар нормаларын сақтау үшін маңызды.
Катализатордың ақаулық белгілері
Уақыт өте келе катализаторлар тиімділігін жоғалтуы мүмкін. Міне, әдеттегі симптомдар:
● Вялый разгон
● Повышенный расход топлива
● Индикатор «Check Engine»
● Запах тухлых яиц (сероводород)
● Затруднённый запуск двигателя в холодную погоду
Игнорирование этих признаков может привести к повреждению двигателя.
Своевременная диагностика катализатора поможет избежать серьёзных затрат.
● Баяу үдеткіш
● Жоғары отын шығыны
● «Check Engine» Индикаторы
● Шіріген жұмыртқаның иісі (күкіртсутек)
● Суық ауа райында қозғалтқышты іске қосу қиын
Бұл белгілерді елемеу қозғалтқыштың зақымдалуына әкелуі мүмкін. Катализаторды уақтылы диагностикалау үлкен шығындарды болдырмауға көмектеседі.
Катализаторды қашан ауыстыру керек?
Катализатордың қызмет ету мерзімі 100 000-нан 200 000 км-ге дейін. Егер катализатор бітеліп қалса, жарылып кетсе немесе экологиялық нормаларға сәйкестігі тексерілмесе, ауыстыруды қарастырған жөн.
Сіз таңдай аласыз:
● Түпнұсқа катализатор (OEM)
● Әмбебап аналогы
● Жалын сөндіргіш — нормалары әлсіз аймақтарда
Катализаторды алып тастау заңды ма?
Кейбір автокөлік иелері қозғалтқыштың қуатын арттыру немесе жөндеуді үнемдеу үшін катализаторды алып тастауды шешеді. Алайда, көптеген елдерде катализаторды жою заңсыз болып табылады. Ол пайдаланылған газдың уыттылық деңгейін күрт арттырады, қоршаған ортаға зиян келтіреді, шу шығарады және қозғалтқышты басқару жүйесінің дұрыс жұмыс істемеуіне әкеледі. Катализаторы жоқ көліктерде тексеруден өтпеу және тіркеуден бас тарту қаупі жоғары.
Катализатор және техникалық тексеру
Техникалық тексеруден өту үшін жарамды катализатор қажет. Тексеру кезінде атмосфераға зиянды шығарындылардың мөлшері бағаланады. Шығару жүйесінде катализатордың болмауы автокөлікті тексеруге және пайдалануға тыйым салуға әкеледі.
Катализатордың қызмет ету мерзімін қалай ұзартуға болады
Катализатор ұзақ қызмет етуі үшін:
● Тек сапалы отынды қолданыңыз
● Қозғалтқыштың шамдары мен инжекторларын үнемі тексеріп отырыңыз
● Қысқа сапарлардан аулақ болыңыз — катализатор жоғары температурада жақсы жұмыс істейді
● Шығару жүйесіндегі ақауларды, әсіресе ламбда зондтары мен құбырлардағы ақауларды тез түзетіңіз
Катализаторлар туралы қызықты деректер
● Катализаторлар олардың құрамындағы металдарға байланысты ұрлықтың жалпы мақсаты болып табылады: палладий мен родий алтыннан қымбаттырақ.
● Катализатор алғаш рет 1970 жылдары автомобильдерге жаппай орнатылды және содан бері стандартқа айналды.
● Мифтерге қарамастан, кесу катализатор көптеген автомобильдер үшін қуаттың айтарлықтай өсуіне әкелмейді.
Бір автомобиль катализаторында 3-7 грамм қымбат металдар бар — бұл миниатюралық сейф.
Қорытынды: катализатор және ол не үшін қажет
Катализатор-бұл экологияны ғана емес, сонымен қатар автомобильдің тиімділігін, қауіпсіздігін және заңдылығын қамтамасыз ететін бөлік. Катализаторды дұрыс ұстау арқылы сіз оның қызмет ету мерзімін ұзартасыз және артық шығындардан аулақ боласыз. Тұрақты диагностика, катализатор ақауларының белгілерін білу және қызмет көрсетуге назар аудару — әрбір жүргізуші үшін ең жақсы стратегия.
Катализаторлар болмаса, қалалардағы ауаның ластану деңгейі бірнеше есе жоғары болар еді — бұл автомобильдер тарихындағы ең маңызды экологиялық технологиялардың бірі.